Page Header

O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ: OS INDICADORES DE OFERTA NAS REGIÕES DE INTEGRAÇÃO DO MARAJÓ E METROPOLITANA DE BELÉM NO ANO DE 2014

Gean Ferreira NORONHA (UFPA), Ronaldo Marcos de Lima ARAÚJO (UFPA), Ana Maria Raiol da COSTA (UFPA)

Abstract

Este trabalho tem como objetivo analisar a oferta do ensino médio público nas Regiões de Integração do Marajó e Metropolitana de Belém no ano de 2014. Nos procedimentos, foi adotada a pesquisa bibliográfica, além de contar com o banco de dados do INEP. Os resultados revelam que o número de matrículas do ensino médio vem desacelerando. Foi evidenciada a precariedade das condições de acesso e permanência dos nossos estudantes, além dos insuficientes serviços públicos prestados na escola. Os jovens que dependem do ensino médio público paraense são alijados do processo educacional. Isso compromete um de seus direitos sociais, educação básica pública, obrigatória e de qualidade. A conclusão aponta que o enfrentamento desta problemática exige grandes investimentos em educação, por parte do Governo do Estado do Pará, para que concretamente se encaminhe um Ensino Médio público com qualidade.

Palavras-chave: Ensino Médio. Regiões de Integração. Pará, Indicadores Educacionais.

 

HIGH SCHOOL IN THE STATE OF PARÁ: THE OFFER INDICATORS IN THE REGIONS OF INTEGRATION OF MARAJÓ AND METROPOLITANA DE BELÉM IN 2014

This work aims to analyze the offer of public high school in the Integration Regions of Marajó and Metropolitana de Belém in 2014. In the procedures, bibliographic research was adopted, in addition to having the INEP database. The results reveal that the number of enrollments in high school has been decelerating. The precarious conditions of access and permanence of our students were evidenced, in addition to the insufficient public services provided at the school. Young people who depend on a public high schools in Pará are excluded from the educational process. This compromises one of their social rights, public basic education, compulsory and of quality. The conclusion points out that the confrontation of this problem requires large investments in education, on the part of the Government of the State of Pará, so that concretely a public high school with quality can be directed.

Keywords: High School. Integration Regions. Pará, Educational Indicators.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5444

Copyright (c) 2018 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!