Page Header

FORMAÇÃO DE EDUCADORES NO PROGRAMA BRASIL ALFABETIZADO: PRESENÇA E ATUALIDADE DO PENSAMENTO EDUCACIONAL DE PAULO FREIRE

Alder de Sousa DIAS (UNIFAP), Cristiana Gomes dos SANTOS (UEPA), João Colares da Mota NETO (UEPA), Margarida Maria de Almeida RODRIGUES (SEMED)

Abstract

O artigo tematiza a formação de educadores em perspectiva freireana. Tem como objetivo analisar a presença e atualidade do pensamento educacional de Paulo Freire na formação de educadores do Programa Brasil Alfabetizado, de Ananindeua-PA. Consiste em uma pesquisa de campo de abordagem qualitativa. Realizou-se levantamento bibliográfico e documental para subsidiar a análise dos dados, coletados por meio de entrevistas e da técnica Grupo Focal. Os sujeitos foram: a gestora local, uma coordenadora e três educadoras. Constatam-se categorias do quefazer educativo freireano nos documentos analisados e nas falas dos sujeitos da pesquisa. Conclui-se que o pensamento educacional de Paulo Freire ressignifica-se como frente de libertação ante um contexto social capitalista desumanizante e excludente.

Palavras-chave: Formação de educadores. Programa Brasil Alfabetizado. Pensamento Educacional. Paulo Freire.

 

EDUCATOR TRAINING IN THE BRAZILIAN LITERACY PROGRAM: PRESENCE AND CURRENCY OF PAULO FREIRE'S EDUCATIONAL THINKING

The article focuses on the formation of educators from a Freire perspective. It aims to analyze the presence and actuality of Paulo Freire's educational thought in the training of educators of the Brasil Alfabetizado Program, in Ananindeua-PA. It consists of field research with a qualitative approach. A bibliographic and documentary survey was carried out to support the analysis of the data, collected through interviews and the Focal Group technique. The subjects were: the local manager, a coordinator, and three educators. There are categories of what Freire's educational activity does in the analyzed documents and the speeches of the research subjects. It is concluded that the educational thought of Paulo Freire resignifies itself as a liberation front in the face of a dehumanizing and excluding social capitalist context.

Keywords: Educator training. Literate Brazil Program. Educational Thinking. Paulo Freire.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5451

Copyright (c) 2018 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!