MEMORIES OF RESISTANCE TO THE CIVIL AND MILITARY DICTATORSHIP OF 1964 IN THE BRAZILIAN AMAZON: THE TESTIMONIES OF FEELING BY LINIANE HAAG BRUM AND WANDA MONTEIRO
Abstract
The study aims to present an analysis of two productions strongly committed to the formats of testimony: Antes do Pastado – o silencio que vem do Araguaia (2012), by Liniane Haag Brum, and Chão de Exílio (2022), by Wanda Monteiro. Both productions are related to the memory of resistance to the Civil and Military Dictatorship of 1964, established in Brazil. In Antes do Passado – the silence that comes from Araguaia, Brum recounts his search for his uncle, Cilon Cunha Brum, a fighter in the Araguaia Guerrilla, from the 1960s until the moment of Cilon's disappearance in the 1970s. Chão de Exílio constitutes if, according to the author, Wanda Monteiro, as a reinvented memory, to reflect on the self-imposed exile, experienced by her father, the writer Benedicto Monteiro, after suffering successive arrests, perpetrated by the same dictatorial government. Both productions have in common the hybrid condition of writing, learning about an affective object, and finally, this is our working hypothesis – the composition of what I call testimony of feeling.
Full Text:
PDF PT_BR (Português (Brasil))References
AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz. São Paulo: Boitempo, 2009.
BASILE, Teresa. Infancias: La narrativa argentina de HIJOS. Villa María: Eduvim/EPUB, 2019.
BOSMAJIAN, Hamida. Sparing the child: grief and the unspeakable in youth literature about Nazism and the Holocaust. New York: Routledge, 2002.
BRUM, Haag Liniane. Antes do passado. O silêncio que vem do Araguaia. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2012.
DERRIDA, Jacques. Morada. Maurice Blanchot. Viseu: Edições Vendaval, 2004.
DERRIDA, Jacques. Uma certa possibilidade impossível de dizer o acontecimento. Cerrados, Brasília, v. 21, n. 33, pp. 229-251, maio 2012. Disponível em: http://www.periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/download/8242/6240. Acesso em: 12 out. 2024, pp. 232-233.
FOGLIA, Graciela. Antes do passado: uma aprendizagem. E-Letras com vida,v.2, n.9, 2022.Disponível em: https://e-lcv.online/index.php/revista/article/view/183/200.
MONTEIRO, Wanda. Chão de Exílio. Belém: Editora Amo!, 2021.
OLIVEIRA, Maria Rosa Duarte de. O resgate de um corpo ausente: testemunho, memória e restos em Antes do Passado. Revista da Anpoll, v. 1, n. 38, 2015. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/850.
RAMOS, Luciano Barreto. Arte e testemunho na urgência do presente: o desenho de Luís Trimano na série O Negro. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Artes, Centro de Artes, Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES, 2014.
SARMENTO-PANTOJA, Tânia. Erótica rememorativa: modelagens da memória formativa no testemunho participativo. In: SARMENTO-PANTOJA, Tânia. Fora da caixa: estudos sobre resistência e memória. Belém: PPGL/UFPA, 2024.
SILVA, Janaína Buchweitz e. O passado entrelaçado ao presente: ecos do silêncio que vem do Araguaia. Itinerários, v.1, n. 50 (2020). Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/13386.
VIÑAR, Marcelo; VIÑAR, Maren. Exílio e Tortura. São Paulo: Escuta, 1992.
DOI: http://dx.doi.org/10.18542/narraresj.v2i2.18397
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Tânia Sarmento-Pantoja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Narrares Journal | e-ISSN (2966-0483) | DOI: 10.18542/narraresj | Licensed under CC BY-NC 4.0 © by Federal University of Pará
Research Group on Resistance Narrative Studies (NARRARES)Postgraduate Program in Letters (PPGL)Institute of Letters and Communication (ILC)Federal University of Pará (UFPA)