Narrares Journal

VIOLENCE AND FEAR IN A ILHA DA IRA, BY JOÃO DE JESUS PAES LOUREIRO

Dyellem Silva da Costa, Tânia Sarmento-Pantoja

Abstract

This work intends to analyze some representations of violence and fear in the dramaturgical narrative A Ilha da Ira (1975), by João de Jesus Paes Loureiro. This investigation is built on the hypothesis that the character “A Velha”, the ruler of the island where the actions of the narrative are developed, is characterized according to the elements of the Dictator and strongly associated with Sovereignty. To account for this hypothesis, we use two formulations to analyze the narrative, namely: the relationship between history and fiction; the appropriations directed to the mythical imaginary as a response to the conflicting reality, associated with the history-fiction relationship. As for the story-fiction pair, we note that the narrative dialogues with a set of references to authoritarianism in the Amazon – the uprising of Cabanagem and the 1964 Civil-Military Dictatorship. In relation to the real-imaginary, intertextual dialogues with elements of classical mythology – the Medusa myth; and mythical-legendary – the Amazonian legend of Matintaperera. In this way, we consider some theoretical questions, to understand the study about violence and fear and its ramifications in the process of understanding and analyzing the narrative. In this context, our starting point is the reflections of Walter Benjamin, Jaime Ginzburg, Elias Canetti and Tânia Sarmento-Pantoja to articulate the studies of violence and fear in the literary work.


References


BELLEBONI-RODRIGUES, Renata Cardoso. História antiga e literatura: o caso da Górgona medusa. Dossiê História e Literatura. v. 8, n. 11, 2011, p. 153-166. Disponível em: http://www.outrostempos.uema.br/OJS/index.php/outros_tempos_uema/article/view/74/60. Acesso em: 23 ago. 2018, 04:20:01.

Canetti, Elias, 1905-1994. Massa e poder / Elias Canetti ; tradução Sergio Tellaroli. — 1a ed. — São Paulo: Companhia das Letras, 2019l.

FERREIRA, Lourdes Nazaré Sousa. Literatura e história: entrelaces da resistência nas obras órfãos do eldorado de Milton Hatoum e A Ilha da Ira de João de Jesus Paes Loureiro. Margens. V. 9, n.13, 2015, pp. 153-166. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2688. Acesso em: 22 jun. 2018, 03:35:02.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. 1ª ed. São Paulo, Companhia das Letras, 2014. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/11149235/carlo-ginzburg-medo-reverencia-e-terror. Acesso em: 25 Jan. 2020, 15:05:30.

NASCIMENTO, Daniel Arruda. Do fim da experiência ao fim do jurídico: percurso de Giorgio Agamben. São Paulo: LiberArs, 2012.

POUL, Ricoeur. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007.

SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginária: Intelectuais, Arte e Meios de Comunicação.Org. Sergio Miceli, Tradução Mirian Senra. 1. Ed., 2. Reim. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

SARMENTO-PANTOJA, Augusto. Revisitando o teatro de Paes Loureiro: um caleidoscópio de A Ilha da Ira. Margem, Abaetetuba, v. 5, n. 6, pp. 309-322, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2928/3004 Acesso em: 05 maio 2017, 21:14:03.

SARMENTO-PANTOJA, Augusto. A Ilha do Medo e da Ira. In: GAMA-KHALIL, Marisa Martins; SANTOS Jamile da. Nos labirintos do medo: estudos sobre o medo da ficção. Rio de Janeiro-RJ: Bonecker, 2018.

SARMENTO-PANTOJA, Tânia. Literatura e História: intermediações sobre a Amazônia em Benedicto Monteiro e João de Jesus Paes Loureiro. Anais do XII Congresso Internacional da ABRALIC Centro, Centros – Ética, Estética. UFPR – Curitiba, Brasil, 2011. Disponível em: http://www.abralic.org.br/eventos/cong2011/AnaisOnline/resumos/TC0135-1.pdf. Acesso em: 14 de março de 2017 às 14:30:54.

SARMENTO-PANTOJA, Tânia. Manual da Catástrofe. In: SARMENTO-PANTOJA, Augusto. UMBACH, Rosani Ketzer. SARMENTO-PANTOJA, Tânia. Estudos de literatura e resistência. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2014.

SARMENTO-PANTOJA, Tânia. A quatro mãos com Medusa: escritas do medo no (sobre) o estado de exceção. In: GAMA-KHALIL, Marisa Martins; SANTOS Jamile da. Nos labirintos do medo: estudos sobre o medo da ficção. Rio de Janeiro-RJ: Bonecker, 2018.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Testemunho da Shoah e literatura. Disponível em: http://diversitas.fflch.usp. br/files/active/0/aula_8.pdf. Acesso em: 03 jun. 2018, 03:20:10.

STOPPINO, M.; MATTEUCCI, N.; PASQUINO, G. Dicionário de Política. Trad. Carmen C, Varriale et ai.; coord. trad. João Ferreira; rev. geral João Ferreira e Luís Guerreiro Pinto Cascais. - Brasília : Editora Universidade de Brasília, 11. ed., 1998. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/17973/material/Norberto-Bobbio-Dicionario-de-Politica.pdf Acesso em: 16 set. 2018, 23:14:21.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dyellem Silva da Costa, Tânia Sarmento-Pantoja

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Narrares Journal | e-ISSN (2966-0483) |  Licensed under CC BY-NC 4.0 ©  by Federal University of Pará

Research Group on Resistance Narrative Studies (NARRARES)
Postgraduate Program in Letters (PPGL)
Institute of Letters and Communication (ILC)
Federal University of Pará (UFPA)
 
Flag Counter