Revista A Palavrada

From Traditional Instructional Material to Courseware: the role of teaching assistant in the English Language classes at Unifesspa/Do Material Instrucional Tradicional ao Material Didático: o papel do professor auxiliar nas aulas de Língua Inglesa na Unifesspa

Alex Fonseca do Nascimento, Ciléia Alves Menezes

Resumo

The objective of this article is to analyze the adaptations of the Instructional materials developed by the teaching assistants during the emergency period at the Federal University of the South and Southeast of Para - Unifesspa. It is qualitative research that points out how these adaptations were made in the context that remote teaching was implemented. Based on the observation and analysis of the activities before and in the Google Forms platform, the results show the benefits of this tool for English teaching.



Este artigo tem por objetivo analisar as adaptações das atividades didáticas desenvolvidas pelos monitores no período emergencial na Universidade Federal do Sul Sudeste do Pará - UNIFESSPA. É uma pesquisa qualitativa que aponta como as adaptações foram feitas no contexto em que o ensino remoto foi implementado. Com base na observação e descrição das atividades antes e na plataforma do google forms, os resultados mostram os benefícios dessa ferramenta para o ensino de língua inglesa.


Palavras-chave

Remote teaching; Instructional materials; Mentoring.


Texto completo:

PDF

Referências


ABRAHÃO, Maria Helena Vieira. Algumas Reflexões Sobre a Abordagem Comunicativa, O Pós-Método e a Prática Docente. Entre Línguas, Araraquara, v.1, n.1, p. 25-41, jan./jun. 2015.

COSME, E. Ensino mútuo. Andragogia Brasil. 2022. Disponível em: https://www.andragogiabrasil.com.br/ensino-mutuo-metodo-lancaster

FILGUEIRAS, Juliana Miranda. The MEC teaching materials production: from the Teaching Material National Campaign to the School Material National Foundation, Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 33, nº 65, p. 313-336, 2013.

GAROFALO, Débora. Como as metodologias ativas favorecem o aprendizado. Nova Escola,2018. Disponível em:. Acesso em: 05 de mar. 2021.

HARMER, Jeremy; DUNEY, Gavin; HOCKLY, Nicky. How to Teach English with Technology. Personal Education Limited. England. 2007.

HARMER, Jeremy. How to teach English. Personal Education Limited. England. 2010.

KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society. New York: Routledge. 2012.

LUPORINE, Antonella. Implementing an online English linguistics course during the Covid-19 emergency in Italy: Teacher’s and students’ perspectives, ASp. Italy. 2020.

MCDONOUGH, Jo; SHAW, Christopher; MASUHARA, Hitomi. Materials and Methods in ELT. A Teacher's Guide.3°Edition John Wiley & Sons Ltd, The Atrium, Southern Gate. Chichester. West Sussex, PO19 8SQ, UK. 2013.

MENEZES, Ciléia Alves. Analysis of the Use of Video Activities to Enhance Students’ Aural and oral Skills at an Undergraduate Level at the Federal University of Pará in Bragança Campus in Brazil. Dissertation (Master in Textual and Cultural Studies in English) - Facultad de Filosofía y Letras Departamento de Filología Inglesa y Alemana. Universidad de Zaragoza. Zaragoza. 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento. Pesquisa Qualitativa em Saúde. 14° Edição. Editora Hucitec. São Paulo. 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; NETO, Otávio Cruz; GOMES, Romeu. Pesquisa Social. Teoria, Método e Criatividade. 21° Edição. Editora Vozes. Petrópolis. 2002.

RICHARDS, Jack; HULL, Jonathan; PROCTOR, Susan. Interchange Fourth Edition. Cambridge University. New York. USA. 2012.

RICHARDS, Jack C; FARRELL, Thomas S.C. Professional Development for Language Teachers. Strategies for teacher learning. Cambridge University. New York. USA. 2005.

SOUZA, Francisco de. Material Didático Virtual Livre para o ensino e a aprendizagem de Italiano no âmbito dos centros de estudos de línguas do estado de São Paulo: Caminhos da pedagogia pós-método. SP. 2018.

TOMLINSON, Brian. Developing Materials for Language Teaching. Bloomsbury Academic An imprint of Bloomsbury Publishing Plc 50 Bedford Square. London. UK. 2014.

UNIFESSPA, Universidade Federal do Sul Sudeste do Pará. MARABÁ(PA). Edital N°12/2020 - Programa de Monitoria Geral - Edição de especial Período Letivo Emergencial.

UNIFESSPA. Ensino remoto: Consepe aprova Período Letivo Emergencial na UNIFESSPA. 2021. Available in: . Accessed on: 14 jun. 2021.

UNIFESSPA. PROEG/DPROJ - Programa de Monitoria Geral 2021 - Edital Nº 20/2020. Available in: . Accessed on: 14 jun. 2022.

Ur, Penny. A Course in English Language Teaching. 2nd edition. United Kingdom: Cambridge University Press. 2012.

VICENZI, Cristina Balensiefer; CONTO, Ferdinando; FLORES, Mateus Ericsson; ROVANI, Gisele; FERRAZ, Sabrina Caroline Calonego; MAROSTEGA, Milena Giotti. A Monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Rev. Ciência. Ext.v.12, n. 3, p. 88-94, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/a%20palavrada.v0i22.16311

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN: 2358-0526 / ISSN-L: 2236-4536 

E-mail: apalavrada@ufpa.br 

Endereço: Faculdade de Letras - FALE / Al. Leandro Ribeiro, s/n, Aldeia / Campus Universitário de Bragança / 68600-000 - Bragança/PA – Brasil

Instagram: @apalvrada.ufpa 

Licenciado sob CC BY-NC-SA 4