Estágio Supervisionado Síncrono: desenvolvimento das habilidades pedagógicas e Identidade do Profissional no Ensino de Ciências
Resumo
Os professores em formação inicial encontram, no estágio, um sentido para a profissão docente. No entanto, a situação da formação dos professores sofreu modificações devido à crise de saúde provocada pela pandemia do COVID-19. O estudo teve como objetivo investigar quais desafios e oportunidades surgiram durante o desenvolvimento das atividades do estágio supervisionado obrigatório na prática de estudantes de licenciatura. Os estudantes foram convidados a relatar suas experiências por meio de uma narrativa digital. Foi realizada uma análise textual discursiva de suas narrativas. Quatro temas principais foram identificados: insegurança no ensino remoto, a prática sem prática, a adaptação ao novo cenário e a formação da identidade profissional docente. As narrativas dos licenciandos sugerem que, após um período inicial de incerteza, eles se adaptaram à situação e encontraram um caminho a seguir, apoiados em relacionamentos fortes.
Palavras-chave
Identidade do profissional docente; formação Inicial; ensino de ciências; COVID-19.
Texto completo:
PDFReferências
ANDERSON, L. M.; STILLMAN, J. A. Student teaching’s contribution to preservice teacher development: A review of research focused on the preparation of teachers for urban and high-needs contexts. Review of Educational Research, v. 83, n. 1, p. 3-69, 2013.
AVILES, I. E. C; GALEMBECK, E. Formação de professores de ciências em tempos de pandemia: uma estratégia de EAD sobre enfoques construtivistas e remotos do laboratório didático de ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 201-216, 2021.
BARZILAY, R. et al. Resilience, COVID-19-related stress, anxiety and depression during the pandemic in a large population enriched for healthcare providers. Translational psychiatry, v. 10, n. 1, p. 1-8, 2020.
BEAUCHAMP, C.; THOMAS, L. Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, v. 39, n. 2, p. 175-189, 2009.
BEIJAARD, D.; MEIJER, P. C.; VERLOOP, N. Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and teacher education, v. 20, n. 2, p. 107-128, 2004.
BLACK, S. Technology Can Enhance and Enrich Pedagogy. But Online Learning, Especially Non-contact Online Learning, Loses Many of the Critical Acts and Responses of the Teacher as Mediator of Knowledge and Understanding: It Throttles Pedagogical Practice, 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 jun. 2021.
BULLOUGH JR, R. V. Case records as personal teaching texts for study in preservice teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 9, n. 4, p. 385-396, 1993.
CHU, Y. Preservice teachers learning to teach and developing teacher identity in a teacher residency. Teaching Education, p. 1-17, 2020.
DARLING-HAMMOND, L. Teacher education around the world: What can we learn from international practice?. European journal of teacher education, v. 40, n. 3, p. 291-309, 2017.
EDWARDS, A.; D'ARCY, C. Relational agency and disposition in sociocultural accounts of learning to teach. Educational review, v. 56, n. 2, p. 147-155, 2004.
FEITOSA, R. A.; LEITE, R. C. M. A formação de professores de ciências baseada em uma associação de companheiros de ofício. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 35-50, 2012.
FERRAZ, D. F.; NUNES, R. R.; CARLETTO, M. R.; FRANCISCO, A. C. Princípios orientadores da formação e profissionalização docente durante a iniciação à docência no estado do Paraná. Revista de Ensino de Ciências e Matemática. v. 11, n.7, p. 298-318, 2020.
FLORES, M. A. Feeling like a student but thinking like a teacher: a study of the development of professional identity in initial teacher education. Journal of Education for Teaching, v. 46, n. 2, p. 145-158, 2020.
FLORES, M.; GAGO, M. Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: national, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, v. 46, n. 4, p. 507-516, 2020.
HEIKONEN, L. et al. Student-teachers’ strategies in classroom interaction in the context of the teaching practicum. Journal of Education for Teaching, v. 43, n. 5, p. 534-549, 2017.
HIRSCHKORN, M. Student–teacher relationships and teacher induction: Ben's story. Teacher Development, v. 13, n. 3, p. 205-217, 2009.
HOLLAND, D. C. et al. Identity and agency in cultural worlds. Harvard University Press, 2001.
HONG, J. Y. Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, v. 26, n. 8, p. 1530-1543, 2010.
HONG, Ji; GREENE, B.; LOWERY, J. Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, v. 43, n. 1, p. 84-98, 2017.
KIM, L. E.; ASBURY, K.. ‘Like a rug had been pulled from under you’: The impact of COVID‐19 on teachers in England during the first six weeks of the UK lockdown. British Journal of Educational Psychology, v. 90, n. 4, p. 1062-1083, 2020.
KORTHAGEN, F. In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and teacher education, v. 20, n. 1, p. 77-97, 2004.
KORTHAGEN, F. Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and teaching, v. 23, n. 4, p. 387-405, 2017.
LA VELLE, L. et al. Initial teacher education in England and the Covid-19 pandemic: challenges and opportunities. Journal of Education for Teaching, v. 46, n. 4, p. 596-608, 2020.
LAMOTE, C.; ENGELS, N. The development of student teachers’ professional identity. European journal of teacher education, v. 33, n. 1, p. 3-18, 2010.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press, 1991.
MELE, E. et al. Beyond technical learning: Internship as a liminal zone on the way to become a psychologist. Learning, Culture and Social Interaction, v. 28, p. 100487, 2021.
MENEZES, J. P. C. Relação das crenças de autoeficácia com as emoções, estratégias de enfrentamento e inteligência emocional na Formação Inicial de Professores. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 17, n. 2, p. 317-331, 2022.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 02, p. 191-211, 2003.
NICKEL, J.; ZIMMER, J. Professional identity in graduating teacher candidates. Teaching Education, v. 30, n. 2, p. 145-159, 2019.
SILVA, D. P. Ensino remoto emergencial em matemática e o Milieu didático-virtual: uma reflexão teórico-propositiva em contexto institucional e adverso. Amazónia: Revista de educação em ciências e matemáticas, v. 17, n. 39, p. 288-308, 2021.
ROBINSON, M.; RUSZNYAK, L. Learning to teach without school-based experience: conundrums and possibilities in a South African context. Journal of Education for Teaching, v. 46, n. 4, p. 517-527, 2020.
SEPULVEDA-ESCOBAR, P.; MORRISON, A. Online teaching placement during the COVID-19 pandemic in Chile: challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education, v. 43, n. 4, p. 587-607, 2020.
SMITH, K.; LEV‐ARI, L. The place of the practicum in pre‐service teacher education: The voice of the students. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, v. 33, n. 3, p. 289-302, 2005.
STENBERG, K. et al. Beginning student teachers’ teacher identities based on their practical theories. European Journal of Teacher Education, v. 37, n. 2, p. 204-219, 2014.
VELDMAN, I. et al. Job satisfaction and teacher–student relationships across the teaching career: Four case studies. Teaching and Teacher Education, v. 32, p. 55-65, 2013.
WEINSTEIN, C. S. I want to be nice, but I have to be mean: Exploring prospective teachers' conceptions of caring and order. Teaching and teacher education, v. 14, n. 2, p. 153-163, 1998.
DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v19i42.14216
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.