Page Header

GÊNEROS E SEXUALIDADES NA FORMAÇÃO DE DOCENTE: ANALISANDO SABERES A PARTIR DE OFICINAS PEDAGÓGICAS

Marcelo Gustavo Andrade de SOUZA (PUC/RJ), Rachel Luiza Pulcino de ABREU (PUC/RJ), Raquel Alexandre Pinho dos SANTOS (PUC/RJ), Felipe BASTOS (PUC/RJ)

Abstract

O que pensam as estudantes de Pedagogia e Licenciaturas sobre os gêneros e as sexualidades? Quais são suas principais dúvidas sobre esses temas? Quais são as possibilidades de debater a diversidade de gênero e as sexualidades na formação docente? Nesse artigo, analisamos as experiências da aplicação da oficina “Corpo, gênero e sexualidade na escola”, realizada em três turmas, de duas universidades cariocas. Para isso, trazemos reflexões de materiais produzidos pelas alunas. Assim, pretendemos lançar algumas pistas sobre a construção de saberes em gêneros e sexualidades na formação docente.

Palavras chave: Gênero. Sexualidade. Formação docente. Oficinas pedagógicas.

 

GENDERS AND SEXUALITIES IN TEACHER TRAINING: ANALYZING KNOWLEDGE FROM PEDAGOGICAL WORKSHOPS

What do Pedagogy and Undergraduate students think about genders and sexualities? What are your main doubts about these topics? What are the possibilities for discussing gender diversity and sexualities in teacher education? In this article, we analyze the experiences of applying the workshop “Body, gender and sexuality at school”, held in three classes, from two Rio de Janeiro universities. For that, we bring reflections of materials produced by the students. Thus, we intend to launch some clues about the construction of knowledge on gender and sexuality in teacher education.

Keywords: Gender. Sexuality. Teacher training. Pedagogical workshops.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5434

Copyright (c) 2018 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!