Cabeçalho da página

Learning science in the context of investigative practices: Pietro’s imaginative processes

Maridalva Costa Nascimento, Andrela Garibaldi Loureiro Parente

Resumo

The study aims to understand how imagination participates in the teaching-learning process in science research. The research is guided by the principles of qualitative epistemology and the constructive-interpretative method, using instruments such as sentence completion, text production, experimental investigative activities, among others. The participant’s expressions allowed us to construct indicators of subjective meanings end develop hypotheses about their subjective configuration of the learning action. This is made up of subjective meanings associated with their parents’ participation in their studies; their uninhibited, participatory, curious and responsible attitude; end their desire to advance in life. Valuing student’s imagination creates conditions for changes and this can be facilitated by the communicative and participatory context in the investigative practices. 


Palavras-chave

imagination; investigative practices; theory of subjectivity.


Texto completo:

PDF

Referências


CARVALHO, A. M. P.; VANNUCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2009.

EGAN, K. Por que a imaginação é importante na educação? In: FRITZEN, C; CABRAL, G. S. (Orgs.). Infância: Imaginação e educação em debate. Campinas, SP: Papirus, 2007.

GONZÁLEZ REY, F. L.; GOULART, D. M. Teoria da Subjetividade e educação: entrevista com Fernando González Rey. Obutchénie – Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, MG, v. 3, n. 1, p. 13-33, jan. /abr. 2019.

GONZÁLEZ REY, F. L.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas, SP: Alínea, 2017.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: os processos de construção da informação. Marcel Aristides Ferrada Silva (Trad.). São Paulo: Cengage Learning, 2017.

GONZÁLEZ REY, F. L. A imaginação como produção subjetiva: as ideias e os modelos da produção intelectual. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; ÁLVAREZ, P. (Org.). O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liberlivro, 2014. p. 35-61.

GONZÁLEZ REY, F. L. A configuração subjetiva dos processos psíquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; SCOZ, B. J. L.; CASTANHO, M. I. S. (Org.). Ensino e Aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liberlivro, 2012. p. 21-41.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLEZ REY, F. L. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A. O lugar da imaginação na aprendizagem escolar: suas implicações para o trabalho pedagógico. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; ÁLVAREZ, P. (Org.). O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liberlivro, 2014. p. 63-97.

NASCIMENTO, M. C.; PARENTE, A. G. L. Experimentação e imaginação na aprendizagem em ciências: reflexões teóricas e implicações educacionais. Bio-grafía, v. 13, n. 24, p. 77-91, jan. /jun. 2020. Disponível em: . Último acesso em: 23 de ago. 2024.

NASCIMENTO, M. C.; PARENTE, A. G. L. Imaginação e Aprendizagem de Ciências no Contexto de Práticas Investigativas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. 25 a 28 de jun. 2019, Natal – RN. Anais. Natal, 2019.

PARENTE, A. G. L. Práticas de investigação no ensino de ciências: percursos de formação de professores. Bauru: Tese de doutorado em Educação para a Ciência – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru, 2012.

PIETROCOLA, M. Curiosidade e Imaginação – os caminhos do conhecimento nas Ciências, nas Artes e no Ensino. In: CARVALHO, A. M. P (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomsom, 2004, cap. 7.

TACCA, M. C. V. R. Estratégias pedagógicas: conceituação e desdobramentos com o foco nas relações professor-aluno. In: TACCA, M. C. V. R (Org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas: Alínea, 2006.

VIGOTSKI, L. S. A imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Zoia Prestes (Trad.). São Paulo: Ática, 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v21i47.16826

Direitos autorais 2025 Amazônia: Journal of Science and Mathematics Education

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Creative Commons License