Page Header

“MY FAMILY STILL CALLS ME HIM”: NARRATIVE TERRITORIES OF A YOUNG TRANSSEXUAL

Joicy Cardoso da SILVA, Vilma Nonato de BRÍCIO

Abstract

This article presents some results of the research by the first author entitled “School narratives: Family and school experiences of a young transsexual” which aimed to analyze how the process of the transsexual experience took place in the family and school context. It highlights a clipping of these results around the experiences lived in the family context, encompassing narratives of memories of Evelyn Sofhia's childhood and adolescence. The post-critical theoretical-methodological approach guided the research, having as a data collection instrument the narrative interview carried out with Sofhia who attended the Basic School in the Municipality of Acará/PA in 2019. We contacted the authors Scott (1995), Foucault (1988), Louro (1997), Bento (2008), Dayana Brunetto Carlin dos Santos (2017), Megg Rayara Gomes Oliveira (2018 a; 2018b), Letícia Carolina Nascimento among others. Sofhia's narratives show the forms of control and resistance built in the process of transforming the body in the family environment, including valorization and invisibilities.

Keywords: Transsexuality. Narratives. Family. Resistances.


References


BRASIL. Decreto-lei nº 8727, de 28 de abril de 2016. Brasília, 2016. Dispõe sobre uso do nome social e reconhecimento de identidade de gênero de pessoas travestis e transexuais. Brasília, 2016. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8727.htm#art7> Acesso em: 15 out. 2018.

BRASIL. Casa Civil. LEI Nº 9.708, de 18 de novembro de 1998. Presidência da República. Casa Civil. Novembro,1998.

BARROS, Nívia Valença et all. Gênero, diversidade sexual e direitos sociais. Icaraí, Niterói, RJ: Eduff, 2018. 107 p.

BENTO, Berenice. O que é transexualidade? São Paulo: Brasiliense, 2008. (Coleção Primeiros Passos n. 328).

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, 19(2): 336, maio-agosto, 2011.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Um Nome Próprio: Transexuais e Travestis nas Escolas Brasileiras. In: Reunião Anual da ANPED, 32. 2009. Disponível em: . Acesso em: 25/04/2018

COSTA, Antonio Cláudio Ribeiro da; BITTENCOURT, Luciana G. Gênero, diversidade sexual e mídia. In: BARROS, Nívia Valença et all. Gênero, diversidade sexual e direitos sociais: Debates preliminares. Icaraí, Niterói, RJ. Eduff, 2018. p.45-55.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. 13° ed. Rio de Janeiro. Edições Graal. 1988. 77 p.

GARCIA, Luiz; MARIN, Michelly. Do que elas têm medo? Uma discussão de gênero, violência e ódio. In: DESLANDES, Keila (Coord.). Homotransfobia e direitos sexuais: Debates e embates contemporâneos. Autêntica, 2018, p. 75-88.

JORGE, Monica; BARROS, Nivia Valença. Reflexões sobre repressão e controle contra a população trans-transexual e transgênero. In: BARROS, Nivia Valença et all. Gênero, diversidade sexual e direitos sociais: Debates preliminares. Icaraí, Niterói, RJ. Eduff, 2018. p.74-91

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós- estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes (Org.). O Corpo educado: pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: das afinidades políticas às tensões teórico-metodológicas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 201- 218, dez. 2007.

MIOTO, Regina. Família, trabalho com famílias e serviço social. Palestra. Universidade Estadual de Londrina (UEL). Serv. Soc. Ver. V 12, n 2, 2010, p. 163-176.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes. Minha vida em cor-de-rosa: Cenas e encenações da transexualidade feminina na infância. Revista Aspas, ppgac- USP, Vol. 8, n.1, p. 108-129, 2018.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes; Transexistências negras: o lugar de travestis e mulheres transexuais negras no Brasil e em África até o século XIX. RIBEIRO, Paula Regina Costa [et al.]. Corpo, gênero e sexualidade: resistência e ocupa(ações) nos espaços de educação. Rio Grande: Ed. da FURG, 2018.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, 2008.

PARÁ. Secretaria de Estado de Educação. Portaria nº 016/2008 – GS. Belém, 10 abr. 2008. Disponível em: . Acesso em: 05 out. 2015.

PRATA, Marcelo. Gênero, orientação sexual e diversidade sexual. In: BARROS, Nivia Valença et all. Gênero, diversidade sexual e direitos sociais: Debates preliminares. Icaraí, Niterói, RJ. Eduff, 2018. p. 56-62.

RODRIGUES, Alexsandro; ZAMBONI, Jésio; RROCON, Pablo Cardozo. Corpos, gêneros e uso de banheiros na universidade pública: a precariedade do disciplinar. RODRIGUES, Alexsandro, MONZELI, Gustavo, FERREIRA, Sérgio Rodrigo da Silva (orgaS.). A política no corpo: gêneros e sexualidade em disputa. Vitória : EDUFES, 2016.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul. /dez. 1995. pp. 71-99.

SCHEINVAR, Estela. A família como dispositivo de privatização do social. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 58, n. 1, 2006.

SILVA, Josenilda Maria Maués. Pesquisa e ensino no trabalho com narrativas. Revista @mbiente educação, volume 1, número 1, Jan/Julho 2008.

SOUZA, Leonardo Lemos et all (Orgs.). Gênero, corpo e @tivismos. EdUFMT, Universidade Federal de Mato Grosso, 2012.

TREVIZANI, Giovanna Bianca. Meu Corpo, Minhas Regras: A transexualidade sob a luz do direito constitucional e as lacunas no estado democrático de direito. In: DESLANDES, Keila. Homotransfobia e direitos sexuais: Debates e embates contemporâneos. Autêntica, 2018, p. 89-102.

VECCHIATTI, Paulo. Apresentação. In: DESLANDES, Keila (Coord.). Homotransfobia e direitos sexuais: Debates e embates contemporâneos. Autêntica, 2018, p. 15-30.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v16i26.11136

Copyright (c) 2022 Vilma Nonato de Brício (UFPA)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!