Page Header

BETWEEN PATHS AND ROUTES: THE CHALLENGES, EMPHASIS AND CHARMS OF POSTSTRUCTURALIST RESEARCH IN THE AREA OF EDUCATION, GENDER AND SEXUALITY

Marcos Lopes de SOUZA (UESB), Laís Machado de SOUZA (UNIFTC), Roniel Santos FIGUEIREDO (UNIFTC), Thaís Santos SANTANA (SEMEC)

Abstract

In this article, we venture to analyze the effects that research based on a post-structuralist perspective produces on researchers who bet on it. For this, we took as an analysis the experiences of four researchers, one of them the advisor of the others, in the development of investigations that focused on gender and sexuality issues. We ask ourselves: what are the provocations, disruptions, and seductions made possible by post-structuralist investigations? What research produced based on the post-structuralist perspective must teach us about the formation of the researcher? Sometimes, this research shakes the certainties that we have learned with modernity, denuding and problematizing this place of the researcher. On the other hand, when we take on challenges and embarrassments, we reinvent ourselves. Also, the school spaces in which this research entered caused us to change paths, give up on some purposes and take other directions. Perhaps, research based on a post-structuralist perspective opens the way for us to face the (un)known.

Keywords: Post-structuralist. School. Gender. Sexuality. Experience.


References


BARROS, J. D’A. A construção social da cor. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BARBOSA, R. M.; AQUINO, E. M. L. de. Cultura sexual, ciência e política: uma entrevista com Richard Parker. Cadernos de Saúde Pública. v. 19, 2003.

BÍBLIA, A. T. Efésios. In BÍBLIA. Português. Bíblia de Referência Thompson. Tradução de João Ferreira de Almeida. Edição rev. e corr. Compilado e redigido por Frank Charles Thompson. São Paulo: Vida, 1992.

BIKO, S. Escrevo o que eu quero. Série Temas, vol. 21. Sociedade e Política. Trad. Grupo Solidário São Domingos. São Paulo: Ática, 1990 [1978].

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Coleção Ciências da Educação. Porto Editora. Portugal, 1994.

CASTRO, R. P. de. Trajetórias de pesquisa, trajetórias de vida: experiência e constituição de um pesquisador. Revista práticas de linguagem, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 175-187, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/33210

DUQUE, T. Religiosidades e Educação Pública. In: MISKOLCI, R. JÚNIOR, J. L. (org.) Diferenças na Educação: outros aprendizados. São Carlos: EdUFSCar, 2014, 253 p.

FIGUEIREDO, R. S.; SOUZA, M. L. de. “Ave Maria, chegou a macumbeira!”: tensões no ensino da história e cultura afro-brasileira na escola. Diversidade e Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 13–20, 2018. DOI: 10.14295/de.v6i1.8254. Disponível em: .

FIGUEIREDO, R. S; SOUZA, M. L. de. Trabalhar com viadagem na escola, por que não? Andanças, percalços e resistências de uma professora da educação básica. Revista Fórum Identidades, v. 32, p. 131-148, 2020. Disponível em: .

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. Rio de Janeiro: Forense, 2009.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7ed. - Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GUIMARÃES, A. S. A. Raça, cor, cor da pele e etnia. Cadernos de Campo, v. 20, p. 265-272, 2011.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 19, p. 20-28, 2002.

LARROSA, J. Literatura, experiência e formação: uma entrevista de Jorge Larrosa. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 129-156.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão & Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Conhecer, pesquisar, escrever. Educação, sociedade & Cultura, nº 25, p. 235-245, 2007.

MARIANO, R. Igreja Universal do Reino de Deus: a magia institucionalizada. Revista USP. São Paulo. 1996.

MEYER, Dagmar Estermann; SOARES, Rosângela de Fátima. Modos de ver e se movimentar pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em Educação: o que podemos aprender com – e a partir de – um filme. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (orgs.). Caminhos Investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

OLIVEIRA, M. R. G. de. O Diabo em forma de gente: (R)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. 1ª edição. Salvador: Editora Devires, 2020.

ROSA, A. R. Relações raciais e estudos organizacionais no Brasil. Rev. adm. contemp., Curitiba, v. 18, n. 3, p. 240-260, jun., 2014.

SANCHES, J. O lugar de fala é uma experiência carnal. In: NOGUEIRA, G. MBANDI, N; TRÓI, M. de (org.). Lugar de fala: conexões, aproximações e diferenças. 1ª edição. Salvador: Editora Devires, 2020, p. 43 – 47.

SANTANA, Thaís Santos. “Você vai adorar a professora, ela é ótima, ela é boca porca”: discursos construídos na disciplina educação para sexualidade em uma escola no campo. 2020. 188 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, BA, 2020.

SOUZA, L. M.; SOUZA, M. L. “Não morreram de amor, morreram de promiscuidade, morreram por descuido mesmo”: discursos de professoras sobre tendenciosidades e vulnerabilidades ao hiv/aids mediados por artefatos culturais. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, PE. Brasil, v.1, n.1, 2018.

VEIGA-NETO, Alfredo. Didática e as experiências em sala de aula: uma visão pós-estruturalista. Educação e Realidade, v. 21, n. 2, p. 161-175, jul./dez., 1996.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v16i26.11149

Copyright (c) 2022 Marcos Lopes de SOUZA (UESB), Laís Machado de Souza, Roniel Santos Figueiredo, Thaís Santos Santana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!