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POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO PARA O TRABALHO DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA: REVISÃO BIBLIOGRÁFICA

Janete BENJAMIN (UEPA), Gilmar Pereira da SILVA (UFPA), Ivanilde Apoluceno de OLIVEIRA (UEPA)

Abstract

Este artigo trata de uma revisão bibliográfica do tema de pesquisa do doutorado “Políticas Públicas de Formação para o Trabalho de pessoas com deficiência do governo do estado do Pará”. O objetivo é analisar resumos das dissertações e teses do banco de dados da CAPES, voltados à profissionalização das PcD. A metodologia consiste em pesquisa bibliográfica. Na busca realizada entre o período de 2013 a 2016, com os descritores Trabalho, Educação, Deficiência e Profissionalização, foram identificadas 9.498 dissertações e 3.932 teses. Entretanto, apenas 8 dissertações e 1 tese estavam diretamente relacionadas ao tema. Resultados: das 9 produções analisadas, 3 buscaram pesquisar programas de formação e profissionalização no SENAI e SENAC, 4 nos Institutos Federais e 2 nas Instituições Filantrópicas. Identificamos que apenas 5 produções apresentam estudos direcionados às políticas públicas dos governos federal e estadual.

Palavras-chave: Trabalho e Educação. Deficiência. Revisão Bibliográfica.

PUBLIC TRAINING POLICIES FOR WORKING WITH PERSONS WITH DISABILITIES: BIBLIOGRAPHIC REVIEW

This article deals with a bibliographical review of the research theme of the doctoral dissertation "Public Policies of Training for the Work of Persons with Disabilities of the Government of the State of Pará". The objective is to analyze abstracts of dissertations and theses of the CAPES database, aimed at the professionalization of PcD. The methodology consists of bibliographic research. In the search carried out over the period from 2013 to 2016, with the descriptors: Work; Education; Deficiency and Professionalism were identified 9,498 dissertations and 3,932 theses, however, only 8 dissertations and 1 thesis were directly related to the topic. Results: of the 9 productions analyzed, 3 sought to research training programs and professionalization in SENAI and SENAC, 4 in the Federal Institutes and 2 in the Philanthropic Institutions. We identified that only 5 productions present studies directed to the public policies of the federal and state governments. 

Keywords: Labor and Education. Deficiency. Literature review. 




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v12i19.7845

Copyright (c) 2019 Revista Margens Interdisciplinar



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Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

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