Page Header

PANORAMA DOS ESTUDOS SOBRE PRÁTICA DOCENTE: O PROFESSOR COMO SUJEITO DA AÇÃO

Evanildo Moraes ESTUMANO (UFPA)

Abstract

Este estudo teórico é a primeira etapa da pesquisa “Profissão docente: investigação sobre a ação pedagógica enquanto experiência significativa”, que objetiva interpretar o processo de construção do saber docente a partir do horizonte de significado que as pessoas produzem por meio da profissionalização na Educação Básica. A pesquisa bibliográfica coletou artigos do período de 2009 a 2018, a partir das categorias: prática docente, prática educativa e prática pedagógica. Os textos apresentam abordagens teóricas das áreas da filosofia, psicologia, linguística e saúde. O resultado demonstra a discussão em quatro grupo temáticos: as práticas consideradas bem-sucedidas; as práticas de inovação pedagógica; os processos de construção do docente e, por último, o desenvolvimento do saber dos estudantes. Para aprofundamento do estudo, propõe-se uma análise que leve em conta o sentido atribuído pelos sujeitos às suas ações a partir dos seus motivadores, indicada em linhas gerais, nestes artigos.

Palavras-chave: Prática docente. Ação docente. Sujeito docente. 


OVERVIEW OF STUDIES ON TEACHING PRACTICE: THE TEACHER AS THE SUBJECT OF ACTION

This theoretical study is the first stage of the research “Viewpoint of studies on teaching practice: teacher as subject of action”. It aims to interpret the process of construction of teaching knowledge from the horizon of meaning that people produce through professionalization in Basic Education. The bibliographic research collected articles from the period of 2009 and 2018, from the categories: teaching practice, educational practice and pedagogical practice. The texts present theoretical approaches in the areas of philosophy, psychology, linguistics and health. The result demonstrates the discussion in four thematic groups: the practices considered successful; practices of pedagogical innovation; the processes of construction of the teacher and, finally, the development of students’ knowledge. The proposal to deepen this work seeks an analysis that takes into account the sense attributed by the subjects to their actions from their motivators, indicated in general lines, in these articles. 

Keywords: Teaching practice. Teaching action. Teaching subject. 





DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v12i19.7847

Copyright (c) 2019 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!