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TESTEMUNHO DA EXPERIÊNCIA DA INFÂNCIA NO EXÍLIO E SUA REPRESENTAÇÃO NO CONTO INFANTO-JUVENIL MENINOS SEM PÁTRIA, DE LUIZ PUNTEL

Ladyana dos Santos LOBATO (UFPA), Tânia Maria Pereira SARMENTO-PANTOJA (UFPA)

Abstract

Analisamos o testemunho de filhos de militantes políticos da Ditadura Militar de 1964, que reporta à experiência da infância no exílio e a forma com que essa experiência fora representada na produção literária. Para isso, selecionamos dois objetos de estudos: 1) A narrativa testemunhal “Por que você é tão tristinha?”, de Marta Nehring, publicada em 2014; e 2) A narrativa ficcional Meninos sem Pátria, de Luiz Puntel, publicada em 1988. Utilizamos como referencial teórico os estudos sobre testemunho (SELIGMANN-SILVA, 2008, 2001); memória (SARLO, 2007; BASILE, 2019); literatura de testemunho (MARCO, 2004; SELIGMANN-SILVA, 2003; LUQUE, 2003); exílio (SAID, 2003; VIÑAR; VINÃR, 1992; ROLLEMBERG, 2007; BIROL, 2017; MONTAÑÉS, 2006); e utopia (SZACHI, 1972). Verificamos que as narrativas selecionadas apresentam um conjunto de características inerentes à experiência de exílio das crianças, dentre elas, a compreensão do exílio como um lugar utópico, espaço de liberdade, sobrevivência e resistência ao autoritarismo em estados de exceção.

Palavras-chaves: Exílio. Testemunho. Infância. Utopia. Sobrevivência.

TESTIMONY OF THE EXPERIENCE OF CHILDHOOD IN EXILE AND ITS REPRESENTATION IN THE CHILDREN'S TALE BOYS WITHOUT HOMELAND, BY LUIZ PUNTEL

We analyzed the testimony of the children of political militants of the Military Dictatorship of 1964, which reports on the experience of childhood in exile and the form with which that experience was represented in literary production. For this, we selected two objects of study: 1) The testimonial narrative “Why are you so sad?” by Marta Nehring, published in 2014 and; 2) The fictional narrative Homelass boys, by Luiz Puntel, published in 1988. We use testimony studies as a theoretical framework (SELIGMANN-SILVA, 2008, 2001); memory (SARLO, 2007; BASILE, 2019); testimony literature (MARCO, 2004; SELIGMANN-SILVA, 2003; LUQUE, 2003); exile (SAID, 2003; VIÑAR; VINÃR, 1992; ROLLEMBERG, 2007; BIROL, 2017; MONTAÑÉS, 2006); and utopia (SZACHI, 1972). We found that the selected narratives present a set of characteristics inherent to the children's exile experience, among them, the understanding of exile as a utopian place, a space of freedom, survival and resistance to authoritarianism in states of exception. 

Keywords: Exile. Testimony. Childhood. Utopia. Survival. 





DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v13i21.9548

Copyright (c) 2020 Revista Margens Interdisciplinar



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Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

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