Page Header

ESCOLA CONFESSIONAL FEMININA NA SEGUNDA METADE DO SÉCULO XX: UM ESTUDO ACERCA DO EDUCANDÁRIO NOSSA SENHORA DOS ANJOS/PA

Gercina Ferreira da SILVA (UEPA), Moisés Levy Pinto CRISTO (UEPA), Darlene da Silva Monteiro dos SANTOS (SEDUC)

Abstract

O presente trabalho tem por objetivo analisar alguns aspectos referentes à instalação do Educandário Nossa Senhora dos Anjos, na segunda metade do século XX, voltado unicamente à formação de meninas com base em princípios cristãos. As fontes são Louro (1994; 2003), Del Priore (2000), Scott (1995), Foucault (2009), Perrot (1995).  Na segunda metade do século XX, as mulheres das camadas burguesas europeias e americanas passaram a ocupar espaços na sociedade, com a permissão de contribuírem com atividades à assistência social, no cuidado de pessoas e na educação de crianças. Este estudo destaca a necessidade de serem levantadas pesquisas na contribuição dos estudos de gênero. Na década de 50, a elite local de Abaetetuba priorizava a educação feminina. Homens e mulheres recebiam instrução no mesmo ambiente.  Essa condição não agradava às famílias católicas.  Sendo assim, foi fundado um educandário para instrução de meninas.

Palavras-Chave: Educandário. Igreja Católica. Gênero. Educação feminina.

FEMALE CONFESSIONAL SCHOOL IN THE SECOND HALF OF THE TWENTIETH CENTURY: A STUDY ABOUT EDUCANDÁRIO NOSSA SENHORA DOS ANJOS / PA

The present work aims to analyze some aspects about the installation of Educandário Nossa Senhora dos Anjos, in the second half of the 20th century, focused only on the formation of girls based on christian principles. The sources are Louro (1994; 2003), Del Priore (2000), Scott (1995), Foucault (2009), Perrot (1995). In the second half of the 20th century, european and american woman from the bourgeois classes began to occupy spaces in society, with the permission to contribute with activities in social assistance, in the care of people and in the education of children. This study highlights the need to raise research in the contribution of gender studies. In the 1950s, the local elite of Abaetetuba prioritized female education. Men and women received instruction in the same environment. This condition did not please catholic families. Therefore, an school for the instruction of girls is founded. 

Keywords: Educandário. Catholic Church. Gender. Female education. 





DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v13i21.9559

Copyright (c) 2020 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!