ABC TO UNDERGRADUATE THESIS: LITERACY PROCESS AND ITS IMPACTS ON UNIVERSITY STUDENTS FROM PUBLIC SCHOOLS
Abstract
This qualitative research aimed to understand if there are reading and writing difficulties in the academic environment on the part of students coming from public schools as a result of the literacy process in childhood. Research sample were 13 students from Ceará’s Federal University/ Sobral Campus Psychology Undergraduate Program. Participant’s reports were collected and analyzed using semi-structured interviews technique and Thematic Analysis method. Research results point that academic language presented in the undergraduate program, as well as the basic schooling process, marked by a teaching gap, are factors related to reading and writing difficulties encountered by students in higher education. The research began after approval by the Research Ethics Committee (UEVA), attested by the Certificate for Presentation of Ethical Appreciation (CAAE) 40106320.4.0000.5053 and technical note 4.504,740.
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
ALVES, A. L. M. S. Leitura e Universidade: comportamento de leitura na formação do pedagogo da UFPA. In: Simpósio brasileiro/ V congresso luso-brasileiro/I colóquio Ibero-americano, 23. Porto Alegre. Por uma Escola de Qualidade para Todos. Anais... Porto Alegre: UFRGS/FACED/PPGEDU, 2007. v. 1. p. 1-15.
ARAÚJO, A. J. N.; CHEIN, F.; PINTO, C. Ensino profissionalizante, desempenho escolar e inserção produtiva: uma análise com dados do ENEM. Pesquisa e planejamento econômico, [S.I.], v. 48, n. 1, p. 131-160, abr. 2018. Disponível em: . Acesso em: 23/05/2021.
BALTAR, M.; CERUTTI-RIZZATTI, M. E.; ZANDOMENEGO, D. Leitura e Produção Textual Acadêmica. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, p. 148, 2011. Disponível em: . Acesso em: 23/05/2000
BELLETATI, V. C. F. Dificuldades de alunos ingressantes na universidade pública: indicadores para reflexões sobre a docência universitária. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. DOI:10.11606/T.48.2011.tde-04082011-115006. Disponível em: . Acesso em 23/05/202.1
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, 2017. Disponível em: . Acesso em: 09/04/2021.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC Vol. 2, Santa Catarina, v. 1, n. 3, p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2021.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, 2017. Disponível em: . Acesso em: 09/05/2021.
CARVALHO, F. M.; PEREIRA, C. C.; CRUZ, D. M. A política pública de educação profissional no Brasil: descaso, conveniência, avanço e retrocesso. ISSN 2525-8761. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 7, p.46560-46574, jul. 2020. Disponível em: . Acesso em: 10/05/2021.
COLELLO, S. A escola que (não) ensina a escrever. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
DARROZ, L. M., ROSA, C. D., & GHIGGI, C. M. Método tradicional x aprendizagem significativa: investigação na ação dos professores de física. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 70-85, 2015. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2021.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 5 ed., Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2017.
FREIRE, A. M. A. Analfabetismo no Brasil: da ideologia da interdição do corpo à ideologia nacionalista, ou de como deixar sem ler e escrever desde as Catarinas (Paraguaçu), Filipas, Madalenas, Anas, Genebras, Apolônias e Grácias até os Severinos. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. A importância do ato de ler.47 ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S. (org.) Introdução à psicologia escolar. 3 ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997. p. 61-78.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Resultados Brasil, estados e municípios – SAEB 2019 (planilha). Brasília: MEC, 2019. Disponível em: . Acesso em: 06/05/ 2021.
JACOMINI, M. A. Educar sem reprovar: desafio de uma escola para todos. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 557-572, dez. 2009. .
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: As razões do improvável. São Paulo: Editora Ática, 1997.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
MINAYO, M. C. S. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In:
MINAYO, M. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 61-77, 2010.
MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, vol. 2, 2007, pp. 4-30. Instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Rio Grande do Norte-natal, Brasil. Disponível em: . Acesso em 26/06/2021.
PARO, V. H. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: Paro VH. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã; 2001. p. 121-139.
PEROSA, G. S.; LEBARON, F.; LEITE, C. K. S. O espaço das desigualdades educativas no município de São Paulo. Pro-Posições. v. 26, n. 2 (77). p. 99-118. mai./ago. 2015. .
RAMOS, P. M. G.; PADILHA, A. M. L. A política neoliberal e suas implicações sobre o ensino da leitura e da escrita. Revista eletrônica Arma da Crítica. Número 7, dezembro de 2016. ISSN 1984-4735. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2021.
SANTOS, A. A. A.; VENDRAMINI, C. M. M; SUEHIRO, A. C. B.; SANTOS, L. A. D. Leitura compreensiva e utilização de estratégias de aprendizagem em alunos de Psicologia. Estudos de Psicologia, Campinas. v. 23, n. 1. p. 83-91. jan./mar. 2006..
SARAIVA, K.; VEIGA-NETO, A. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: . Acesso em: 10/05/2021.
SILVA, S. R.; RAMOS, A. M. Leitura do berço ao recreio: estratégias de promoção
da leitura com bebês. In: VIANA, F. L.; RIBEIRO, I.; BAPTISTA, A. (Coord.). Ler para
ser. Coimbra: Almedina, 2014. p. 149-174. Disponível em: < https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/32809>. Acesso em: 13/07/2021.
SOUZA, J. A Construção Social da Subcidadania: para uma Sociologia Política da Modernidade Periférica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
SOUZA, L. K. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67. 2019. Disponível em: . Acessos em: 11/06/ 2021. http://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2.
TUCKETT, A. Applying thematic analysis theory to practice: A researcher’s experience. Contemporary Nurse, v. 19, n. 1-2, p. 75-87, 2005. https://doi.org/10.5172/ conu.19.1-2.75.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Projeto Pedagógico do curso de Psicologia. Fortaleza, 2006.
WITTER, G. (Org.). Leitura e universidade. Campinas-SP: Alínea, 1997
DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v17i29.10710
Copyright (c) 2024 Jorge Samuel de Sousa Teixeira, Erica de Paula Sousa, Francisca Denise Silva Vasconcelos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Indexing for:
Impact Factor 1.54
Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete
Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)
ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374
DOI: https://dx.doi.org/10.18542