Page Header

RESEARCH ON GENDER AND SEXUALITIES IN EDUCACION: ATTEMPTS TO SEE, REVIER THE WORD

Constantina XAVIER FILHA

Abstract

This article aims to describe research carried out within the Group of Studies and Research in Sexualities, Education, and Gender (Gepsex) at the Faculty of Education of the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). The researches are theoretically-methodologically based on gender studies, sexuality studies, feminist studies, cultural studies, and Foucault's assumptions, from a post-critical and poststructuralist perspective. We sought to think the research based on fragments of poetry by Manoel de Barros to discuss issues such as the deconstruction of unique truths; resistance in daily life and in doing research; the transience of scientific knowledge; questioning the meanings of language as the production of realities and subjectivities and thinking about the micro at the expense of metanarratives.

Keywords: Research. Genre. Sexuality. Education.


References


BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya Brasil, 2010.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de.; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de.; JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Gênero e diversidade sexual: um glossário. João Pessoa: Editora da UFPB, 2009.

CRUZ, S. H. V. (Org.). A criança fala. São Paulo: Cortez, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. Vol. I. 12 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1997.

KARLSSON, L. Tecendo histórias com crianças: uma chave para ouvir e compartilhar. In: Cruz, S. H. V. (Org.). A criança fala. São Paulo: Cortez, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Currículo, Género e Sexualidade. Porto: Porto Editora, 2000.

MEYER, D. E. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. In: Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 91, Maio/Ago., 2005, p. 361-378.

SILVA, J. P. da, BARBOSA, S. N. F. B., KRAMER, S. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: Cruz, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença. 2 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2003.

XAVIER FILHA, Constantina. Brincar de fazer cinema com crianças: pensar em si e no mundo, fazer cinema brincando e o exercício do pensamento. In: Revista Cocar. Edição Especial N.5. Jan./Abr./ 2019a p. 75-98. [Dossiê: Linguagens e produções de sentidos como saberes culturais e práticas educativas].

XAVIER FILHA, Constantina. Brincar de fazer cinema com crianças: (des)propósitos, desafios e resistências em projeto de extensão. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; SEFFNER, Fernando; VILAÇA, Teresa (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: resistência e ocupa(ações) nos espaços de educação. Rio Grande, RS: Ed. da FURG, 2018a. p. 89-104.

XAVIER FILHA, Constantina. Direitos humanos na base nacional comum curricular: resistências para o trabalho docente. In: Diversidade e Educação. Universidade do Rio Grande, 2020a. Vol. 8, n. 1, janeiro/junho 2020a. P. 144 a 161.

XAVIER FILHA, Constantina. Educação para as sexualidades e gêneros como direitos para a criança nas instituições educativas. In: MACHADO, Raimunda Nonata da Silva; SILVA, Sirlene Mota Pinheiro da (Orgs.). Vozes epistêmicas e saberes plurais: gênero, afrodescendência e sexualidade na educação. São Luís, MA: EDUFMA, 2019b. p. 169 a 184.

XAVIER FILHA, Constantina. Encontros com o cinema de animação e com crianças na produção de filmes sobre direitos humanos. In: Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais – LAV, Universidade Federal de Santa Maria, 2020b. Vol. 13, n. 2, maio/agosto, 2020b.

XAVIER FILHA, Constantina. Gênero e sexualidade na infância: construção de pânicos morais. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Orgs.). Interlocuções sobre gêneros e sexualidades na educação. Rio Grande, RS: Editora da FURG, 2018b. p. 123 a 140.

XAVIER FILHA, Constantina. Sexualidades e gênero como campos teórico-políticos: desejo de “desver” o mundo. In: FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira; LIBÂNEO, José Carlos. Pós-graduação e pesquisa em educação: contradições e desafios para a transformação social. Goiânia, GO: Editora PUC Goiás, 2016.

XAVIER FILHA, Constantina. Sexualidades e gênero: o respeito às coisas consideradas ‘desimportantes’ para ‘desver’ o mundo. In: SILVA, Fabiany de Cássia Tavares; MIRANDA, Marília Gouvea de (Org.). Escrita da pesquisa em educação no Centro-Oeste. Campo Grande, MS: Editora Oeste, 2016.

XAVIER FILHA, Constantina; STEFANELLI, Francisca Alves da Silva; SOUZA, Samuel da Silva. Sexualidades e gênero em pesquisas: respeito às coisas consideradas ‘desimportantes’ para ‘desver’ e ‘transver’ o mundo. In: MARTINS, Bárbara Amaral; Rückert, Fabiano Quadros; SANTOS, Fabiano Antonio (Orgs.). Temas e práticas em educação social no estado de Mato Grosso do Sul. Curitiba [PR]: CRV, 2020.

XAVIER FILHA, Constantina. Sexualidades e gênero como campos teórico-políticos: desejo de “desver” o mundo. In: FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira; LIBÂNEO, José Carlos. Pós-graduação e pesquisa em educação: contradições e desafios para a transformação social. Goiânia, GO: Editora PUC Goiás, 2016.

XAVIER FILHA, Constantina. Sexualidades e gênero: o respeito às coisas consideradas ‘desimportantes’ para ‘desver’ o mundo. In: SILVA, Fabiany de Cássia Tavares; MIRANDA, Marília Gouvea de (Org.). Escrita da pesquisa em educação no Centro-Oeste. Campo Grande, MS: Editora Oeste, 2016.

XAVIER FILHA, Constantina; STEFANELLI, Francisca Alves da Silva; SOUZA, Samuel da Silva. Sexualidades e gênero em pesquisas: respeito às coisas consideradas ‘desimportantes’ para ‘desver’ e ‘transver’ o mundo. In: MARTINS, Bárbara Amaral; Rückert, Fabiano Quadros; SANTOS, Fabiano Antonio (Orgs.). Temas e práticas em educação social no estado de Mato Grosso do Sul. Curitiba [PR]: CRV, 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v16i26.11085

Copyright (c) 2022 Constantina Xavier Filha

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!