Page Header

NARRATIVAS ENTRECRUZADAS DE PROFESSORAS NEGRAS EM TERRAS DE GAUDÉRIOS

Treyce Ellen Silva GOULART (UFF), Marcio Rodrigo Vale CAETANO (FURG), Mary RANGEL (UERJ)

Abstract

Este trabalho apresenta os caminhos investigativos percorridos a partir de narrativas autobiográficas de três professoras negras no município de Rio Grande/RS. A produção dos dados foi inspirada na metodologia de ateliês biográficos de projeto e deu-se por meio de encontros coletivos e individuais na escola em que atuavam, entre os anos de 2014 e 2015. As narrativas foram problematizadas a partir de um viés interseccional interpelado pelas perspectivas teórico-políticas dos Estudos Feministas Decoloniais e Negros. As aproximações com as falas das docentes possibilitaram a compreensão dos diversos atravessamentos e imbricação entre as questões de raça/racismo, gênero/sexismo e classe/classismo de modo a percebermos estes elementos não enquanto estruturas sólidas, atômicas ou imutáveis, mas como um amálgama que é interpretado/interpelado e interpreta/interpela as docentes em seus cotidianos.

Palavras-chaves: Feminismos. Docência. Narrativa autobiográfica. Decolonialidade.

INTERRUCTIVE NARRATIVES OF BLACK TEACHERS IN LANDS OF GAUDÉRIOS

This paper presents the investigative paths taken from the autobiographical narratives of three black teachers in the city of Rio Grande / RS. The production of the data was inspired by the methodology of biographical design workshops and took place through collective and individual meetings at the school in which they worked, between the years 2014 and 2015. The narratives were problematized from an intersectional bias challenged by theoretical-political perspectives of Black and Decolonial Feminist Studies. The approximations with the teachers' speeches made it possible to understand the different crossings and overlap between the issues of race / racism, gender / sexism and class / classism in order to perceive these elements not as solid, atomic or immutable structures, but as an amalgam that is interpreted / challenged and interprets / challenges teachers in their daily lives.

Keywords: Feminisms. Teaching. Autobiographical narrative. Decoloniality.




DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5433

Copyright (c) 2018 Revista Margens Interdisciplinar



Indexing for:

 

 

Impact Factor 1.54


 Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Federal University of Pará - Abaetetuba Campus - EditorAbaete

Post-Graduate Program in Cities, Territories, and Identities (PPGCITI)

ISSN: 1806-0560 e-ISSN: 1982-5374

DOI: https://dx.doi.org/10.18542

         

Free counters!